Łączność Radiowa To Bezpieczeństwo Ale i Obowiązek

Łączność Radiowa To Bezpieczeństwo Ale i Obowiązek

utworzone przez | Mar 22, 2015 | Słonce w żaglach | 0 komentarzy

Prace Nikola Tesli, Markoniego i Popowa doprowadziły do skonstruowania radia. Początkowo był to „telegraf bez drutu”, gdzie informacje przekazywane były alfabetem Morse’a. Z czasem radio przekazywało fonię, obecnie urządzenia radiowe przekazują informacje cyfrowo, często za pośrednictwem satelitarnym. Od początku istnienia możliwości łączności radiowej, miała ona zastosowanie na morzu. Zakres fal radiowych jest ogromny, sposobów porozumiewania się też może być wiele. Na potrzeby łączności morskiej zostały wydzielone odpowiednie pasma radiowe, a sposoby porozumiewania się „ubrano” w precyzyjne procedury. Do obsługi radiowych urządzeń nadawczych pracujących w paśmie VHF i pośrednio falowych potrzebne są specjalne uprawnienia. Do obsługi urządzeń telefonicznych (telefonia satelitarna i GSM) takie uprawnienia nie są wymagane. Jeżeli na jednostce, na której płyniemy jest zainstalowana stacja VHF bądź MF (pośrednio falowa), to warto ją włączyć i prowadzić ciągły nasłuch, zwłaszcza na kanale 16 VHF, gdzie o określonych godzinach możemy spodziewać się komunikatów dotyczących bezpieczeństwa żeglugi i meteo. Urządzenia z DSC prowadzą ciągły nasłuch na kanele 70.Free-Shipping-Mobile-VHF-font-b-Marine-b-font-font-b-Radio-b-font-font-b Nasłuch w odbiornikach pośredniofalowych prowadzi się na częstotliwości 2187.5 kHz Na kanałach przydzielonych do poszczególnych portów można usłyszeć informacje o ruchu statków czy komunikaty dotyczące np., śluzowania czy kolejności wejścia do kanałów jednokierunkowych itp. Obowiązkowy nasłuch na kanale 16 VHF nie jest obowiązkowy od dnia 1 stycznia 2007r niemniej nadal wiele jednostek i stacji brzegowych taki nasłuch prowadzi. Jednym z wymogów bezpieczeństwa jest posiadanie stacji VHF a żegludze otwartej również MF (lub łączności satelitarnej). W takim przypadku jeden z członków załogi powinien posiadać uprawnienia do jego obsługi. Stopnie żeglarskie nie dają takich uprawnień lecz nie zwalnia to kapitana jednostki sportowej od dopełnienia takiego obowiązku, a znajomość procedur łączności jest jednym z warunków uzyskania patentu żeglarskiego (oprócz patentu żeglarza jachtowego). Stacje łączności używane na jednostkach pływających służą tylko do łączności w zakresie spraw związanych z żeglugą i nie mogą być używane do innych celów. To nie CB! Nieprzestrzeganie tych zasad generuje dotkliwe kary pieniężne i może być przyczyną zatrzymania jednostki w porcie. Jednostki morskie przeważnie są wyposażone w stacje VHF. Czarterując taką jednostkę na swój rejs zadbaj o to, żeby na jachcie był minimum jeden członek załogi posiadający odpowiednie uprawnienia radiowe a radio musi posiadać oprócz homologacji także certyfikat radiowy. Na temat DSC i niektórych procedur napiszę w kolejnym artykule.

Radio VHF

Już dziś zaplanuj swój urlop na Mazurach!

Wspaniałe miejsce dla tych którzy naprawdę chcą wypocząć. Doskonały punkt wypadowy na wycieczki po Mazurskich jeziorach. Miła, sympatyczna i pomocna obsługa.

Jeśli jedzie się w 8-10 osób, to cały teren jest dla grupy. Obok domków znajduje się bardzo przyjemna tawerna, gdzie można grillować i się bawić. Piękny widok na jezioro.